Czekamy na Twoją zgodę

Używamy plików cookie w naszej witrynie internetowej i aplikacji mobilnej, aby zapewnić Ci lepsze doświadczenia podczas przeglądania, zapamiętywania kroków, które wykonujesz, lepiej zrozumieć oczekiwania naszych gości, analizować trendy i ulepszać nasze usługi. W każdej chwili możesz zmienić zgodę na pliki cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Najczęściej Zadawane Pytania

PRZECIWDZIAŁANIE PRANIU PIENIĘDZY

Dlaczego Perfi.pl prosi o podanie danych osobowych?

Zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce (Ustawa z 1.03.2018 o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej Ustawa „AML”), wszystkie instytucje obowiązane, w tym również nasza, muszą dbać o przestrzeganie zasady znajomości klienta (KYC). Wymaga to od nas ustalenia tożsamości naszych klientów, sprawdzenia przejrzystości pochodzenia ich aktywów i funduszy oraz potwierdzenia legalności ich transakcji pieniężnych przed przyjęciem od nich jakiejkolwiek płatności. Instytucje obowiązane w ramach ustalania danych klienta muszą również ustalić, czy klient zajmuje eksponowane stanowisko polityczne (PEP). Przestrzeganie tej zasady ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że nasze usługi nie zostaną wykorzystane do finansowania organizacji lub działań, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ogółu społeczeństwa.

Czym jest AML?

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML) dotyczy przepisów prawnych, które mają na celu uniemożliwienie przestępcom ukrywania nielegalnie zdobytych środków. Rządy państw, chcąc utrudniać i zapobiegać korupcji, finansowaniu terroryzmu i innym działaniom przestępczym, wprowadzają przepisy AML, które wymagają od instytucji finansowych i banków potwierdzenia tożsamości klienta i pochodzenia jego środków finansowych.

Czym jest instytucja obowiązana?

Podmiot zarówno z sektora finansowego, jak i niefinansowego, który oferuje usługi lub produkty mogące być wykorzystane wbrew ich przeznaczeniu do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Według Ustawy AML funkcję instytucji obowiązanej pełnią instytucje płatnicze, banki, oddziały banków, prawnicy, biura rachunkowe, doradcy podatkowi.

Jakie są obowiązki instytucji obowiązanej?

Banki i instytucje finansowe (w tym instytucje płatnicze) jako instytucje obowiązane w rozumieniu Ustawy AML dokonują identyfikacji i weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz ustalają strukturę własności i kontroli klienta będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Instytucje obowiązane mają też obowiązek identyfikacji wśród obecnych i potencjalnych klientów osób na eksponowanych stanowiskach politycznych, członków rodzin oraz osób znanych jako bliscy współpracownicy takich osób.

Wszystkie te czynności mają na celu rozpoznanie i ocenę ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związane ze stosunkami gospodarczymi zawieranymi z klientami lub z transakcjami okazjonalnymi realizowanymi przez nich. Na bazie tego ryzyka i jego oceny stosują środki bezpieczeństwa finansowego, których zadaniem jest przede wszystkim uzyskanie informacji na temat ich klientów oraz celu, dla którego korzystają oni z usług i produktów oferowanych przez instytucje obowiązane.

Instytucje obowiązane zawiadamiają GIIF (Główny Inspektor Informacji Finansowej) o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, jak również o przypadkach powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z jednym lub drugim z ww. przestępstw.

Instytucje obowiązane są kontrolowane przez GIIF w zakresie wypełniania przez nie obowiązków w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W ramach swoich właściwości kontrolę instytucji obowiązanych przeprowadzają również na zasadach określonych w przepisach odrębnych:

  • Prezes NBP (w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność kantorową),
  • KNF (w odniesieniu do instytucji przez nią nadzorowanych),
  • Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa (w odniesieniu do spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych),
  • prezesi sądów apelacyjnych (w odniesieniu do notariuszy),
  • naczelnicy urzędów celno-skarbowych (w odniesieniu do wszystkich instytucji obowiązanych),
  • wojewodowie lub starostowie – w odniesieniu do stowarzyszeń,
  • prezesi sądów apelacyjnych (w odniesieniu do notariuszy),
  • naczelnicy urzędów celno-skarbowych (w odniesieniu do wszystkich instytucji obowiązanych),
  • wojewodowie lub starostowie – w odniesieniu do stowarzyszeń.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć tu: https://www.gov.pl/web/finanse/przeciwdzialanie-praniu-pieniedzy-i-finansowaniu-terroryzmu

Czym jest i jakie przepisy regulują stosowanie zasady „Poznaj swojego klienta”? Gdzie można się o tym dowiedzieć?

Ustawodawstwo międzynarodowe i polskie (Ustawa o AML) nakłada na instytucje finansowe obowiązek wdrażania zasady “Poznaj swojego klienta” w stosunku do swoich nowych i obecnych klientów polegającej na analizie klienta, aby ustalić źródło pochodzenia środków klienta i określić ryzyko związane z prowadzeniem z nim interesów. Powyższa analiza i procedura wypełniana jest poprzez następujące czynności:

  • Wiedza o tym, jakie są działania klienta;
  • Identyfikacja beneficjentów transakcji klienta, czyli osób fizycznych, na rzecz których przeprowadzane są transakcje (beneficjenta rzeczywistego osoby prawnej definiuje się aż do osoby fizycznej (osób fizycznych), niezależnie od liczby kontrolujących osób prawnych);
  • Bieżące monitorowanie relacji biznesowej klienta, w tym transakcji zawieranych w trakcie tej relacji, w celu zapewnienia zgodności zawieranych transakcji z wiedzą Perfi.pl o kliencie, jego działalności (rodzaj i charakter prowadzonej działalności, charakter transakcji, partnerzy biznesowi, obszar działania itp.) i profilu ryzyka. Do transakcji zalicza się także transakcje płatnicze;
  • Zrozumienie źródła (pochodzenia) środków klienta;
  • Identyfikacja, czy klient należy do kategorii osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEP).

Poniżej znajduje się wykaz głównych aktów prawnych Rzeczypospolitej Polskiej, które określają wymagania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:

  1. Ustawa o AML (Ustawa z dnia 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, tekst jednolity Dz.U.2023.1124) to najważniejszy akt prawny w kwestii AML,
  2. Kodeks karny (Ustawa z dnia 6.06.1997 r. Kodeks Karny, tekst jednolity Dz.U.2024.17) zawiera definicję przestępstwa prania pieniędzy (art.299 kk) i finansowania terroryzmu (art. 165a kk),3) Krajowa Ocena Ryzyka AML (dokument określający ryzyko w skali całego kraju dotyczące wystąpienia niepożądanych działań związanych z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu, przygotowywany przez GIIF we współpracy z Komitetem Bezpieczeństwa Finansowego, jednostkami współpracującymi i instytucjami obowiązanymi).

Ponadto obowiązują przepisy unijne:

  • Dyrektywa IV AML
  • Dyrektywa V AML
  • Rekomendacje FATF (Financial Action Task Force)

Wszystkie obowiązujące w Polsce akty prawne dostępne są w Internetowym Systemie Aktów Prawnych na stronach Sejmu RP: https://isap.sejm.gov.pl/

Perfi.pl jest częścią litewskiej grupy finansowej, dlatego poniżej wskazujemy, jakie przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu obowiązują w Republice Litewskiej:

  • Prawo o Przeciwdziałaniu Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu Republiki Litewskiej (wraz z rozporządzeniami wydanymi na tej podstawie);
  • Wytyczne dla uczestników rynku finansowego w celu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu przyjęte uchwałą Zarządu Banku Litwy nr 03-17 z 12 lutego 2015 roku (w brzmieniu z dnia 30 stycznia 2020, nr 03-15).

Szczegółowe informacje dotyczące prawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy znajdują się na stronie internetowej http://www.fntt.lt

Kim jest PEP

Instytucja obowiązana musi w ramach procedury „Poznaj swojego klienta” określić, czy klient należy do osób na eksponowanych stanowiskach politycznych, członków rodzin oraz osób znanych jako bliscy współpracownicy takich osób (PEP – ang. politcally exposed person).

Kim jest Beneficjent (właściciel) Rzeczywisty

Beneficjent (właściciel) rzeczywisty (UBO) to osoba fizyczna (lub osoby fizyczne), która jest właścicielem osoby prawnej lub sprawuje kontrolę nad nią kontrolę i czerpie korzyści z jej zysków. Osoba fizyczna może być również uznana za UBO, jeśli posiada konto bankowe lub otrzymuje transakcje.

Czym jest pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu?

Pranie pieniędzy obejmuje działania podejmowane w celu ukrycia lub legitymizacji nielegalnie zdobytych funduszy lub innych zasobów gospodarczych. Przestępstwo prania pieniędzy polega na przyjmowaniu, posiadaniu, używaniu, przekazywaniu lub wywożeniu za granicę, ukrywaniu, dokonywaniu ich transferu lub konwersji, pomaganiu do przenoszenia ich własności lub posiadania albo podejmowaniu innych czynności, które mogą udaremnić lub znacznie utrudnić stwierdzenie ich przestępnego pochodzenia (pochodzącego z korzyści związanych z popełnieniem czynu zabronionego).

Przestępstwo finansowania terroryzmu, zgodnie z polskimi przepisami, polega na przekazywaniu lub oferowaniu środków płatniczych, instrumentów finansowych, papierów wartościowych, wartości dewizowych, praw majątkowych lub innego mienia ruchomego lub nieruchomości w zamiarze sfinansowania przestępstwa o charakterze terrorystycznym..

W jakich okolicznościach Perfi wymaga dodatkowych informacji na temat transakcji płatniczych i co to oznacza?

Oprócz informacji, które zbieramy w profilu klienta (tożsamość, informacja czy klient jest PEP, pochodzenie środków itp.), możemy poprosić o dodatkowe informacje wraz z dokumentacją potwierdzającą.

Perfi stosuje środki bezpieczeństwa finansowego czyli czynności, jakie instytucja obowiązana musi wykonać w określonych przez Ustawę AML sytuacjach, aby należycie ocenić relację, jaka ma powstać w pomiędzy nią a klientem –aby ocenić ryzyko, jakie z danym klientem lub transakcją będzie się wiązało. Ocena ryzyka jest standardową procedurą wymaganą przez prawo i może dotyczyć każdego klienta. Polega na monitorowaniu transakcji płatniczych w celu oceny ich zgodności z profilem klienta. W przypadku stwierdzenia rozbieżności prosimy Klienta o doprecyzowanie informacji i dostarczenie dodatkowej dokumentacji w celu weryfikacji. Dlatego bardzo ważna jest terminowa aktualizacja profilu klienta oraz przekazywanie aktualnych i prawidłowych informacji, które pomogą nam właściwie wdrożyć zasadę “Poznaj swojego klienta” oraz zapobiegać praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu i naruszeniom sankcji.

Należy pamiętać, że prośba o dodatkowe informacje lub dokumenty nie oznacza żadnych podejrzeń wobec klienta. Jest to standardowa procedura stosowana przez wszystkie instytucje finansowe zgodnie z Ustawą o AML innymi obowiązującymi aktami prawnymi.

Jak często należy aktualizować kwestionariusz?

W ramach obowiązku bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klienta (w tym analiza transakcji przeprowadzanych w ramach stosunków gospodarczych, badanie źródła pochodzenia wartości majątkowych, aktualizowanie na bieżąco posiadanych dokumentów, danych i informacji dotyczących klienta) Perfi musi zapewnić, że ocena ryzyka dotycząca prania pieniędzy i finansowania terroryzmu opiera się na dokładnych i aktualnych informacjach. Dlatego też regularnie przegląda i aktualizuje dokumenty, dane i informacje uzyskane podczas procesu identyfikacji klienta i beneficjenta rzeczywistego. Częstotliwość aktualizacji będzie ustalana na podstawie różnych czynników, w tym dokonanej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Perfi poinformuje o zbliżającej się dacie, do kiedy należy zaktualizować formularz „Poznaj swojego klienta”.

Jakie są konsekwencje odmowy lub nieudzielenia żądanych informacji w terminie?

Ocenę ryzyka i monitorowanie transakcji dla każdego klienta prowadzone jest w oparciu o jego indywidualny profil i poziom ryzyka. Jednakże w przypadku zmiany poziomu ryzyka lub braku informacji na temat klienta nasza współpraca może zostać ograniczona.

Nieotrzymanie przez nas wszystkich wymaganych informacji niezbędnych do spełnienia wymogów prawnych może skutkować ograniczeniem świadczonych usług finansowych lub w skrajnych przypadkach może skutkować zakończeniem relacji biznesowej, a Klient nie będzie mógł dłużej korzystać z platformy Perfi do dokonywania płatności za usługi.

W jaki sposób Perfi.pl zapewnia bezpieczeństwo przekazywanym przeze mnie danych?

Aby zapewnić bezpieczeństwo i poufność przekazywanych danych, wszystkie informacje i dokumenty klientów podlegają rygorystycznym zasadom, a same dane są przechowywane w postaci zaszyfrowanej, aby zapobiec nieuprawnionemu dostępowi. Perfi.pl udostępni dane klientów podmiotom trzecim wyłącznie za pisemną zgodą klienta lub jeżeli będzie to wymagane przepisami prawa (np. policji, sądowi, GIIF).

Jakie dane osobowe gromadzi Perfi?

Instytucje obowiązane na bieżąco dokumentują stosowane środki bezpieczeństwa i wyniki bieżących analiz, w tym te zawierające dane osobowe.

Przed przetwarzaniem danych osobowych Klienta Perfi dokonuje oceny celów, dla których takie przetwarzanie jest konieczne. Jesteśmy zobowiązani przetwarzać dane osobowe klientów zgodnie z wymogami prawa międzynarodowego i krajowego, które regulują realizację zasady Poznaj swojego klienta”. Perfi może gromadzić informacje takie jak kopia dokumentu tożsamości, numer NIP, narodowość, informacje o kategorii ryzyka, do której Klient jest przypisany na podstawie ryzyka usług i/lub transakcji, poglądy polityczne i inne dane niezbędne do zapewnienia zgodności z wymogami prawnymi. Perfi dąży do ograniczenia przetwarzania danych osobowych do minimum w swojej codziennej działalności.

Instytucje obowiązane przechowują informacje o kliencie i dokumentacje przez 6 lat od ustania współpracy.