POLITYKA ROZPATRYWANIA REKLAMACJI PERFI SP. Z. O. O.
1. OGÓLNE POSTANOWIENIA
-
1.1. Niniejsza polityka dotycząca rozpatrywania reklamacji (zwana dalej:
„polityką”) określa wymagania Perfi Sp. z o.o., Adres: ul. Postępu 18 b,
02-676 Warszawa, Rzeczpospolita Polska, (zwana dalej: „spółka”),
działającej jako pośrednik w dostarczaniu usług i (lub) rejestrowania,
przetwarzania i rozpatrywania skarg i reklamacji klientów związanych z
umowami zawartymi przez spółkę jako agenta UAB „Viena sąskaita”, numer
rejestracyjny 300530005, siedziba: Savanorių pr. 194, Kaunas, Republika
Litewska, licencja nr 8 (zwana dalej: „Viena sąskaita”), zgodnie z
odpowiednimi przepisami prawa.
2. DEFINICJE
-
2.1. Chyba że wynika inaczej z treści, następujące terminy pisane wielką
literą mają następujące znaczenie:
-
2.1.1. Użytkownik - klient składający Spółce reklamację dotyczącą
świadczonych usług i (lub) umowy zawartej ze Spółką;
-
2.1.2. Spółka - Perfi Spóła z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie,pod adresem: Postępu 18 b, 02-676 Warszawa, wpisana do rejestru
przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000974577,NIP
5322098964, REGON 522160780, Rzeczpospolita Polska;będąca agentem UAB „Viena
sąskaita”, numer rejestracyjny 300530005, siedziba: Savanorių pr. 194,
Kaunas, Republika Litewska, licencja nr 8 wydana przez Bank Republiki Litewskiej;
-
2.1.3. Reklamacja - pisemne zgłoszenie składane przez skarżącego
Spółce, zawierające opis naruszenia praw lub uzasadnionych interesów osoby
w związku ze świadczonymi usługami lub zawartą umową oraz żądania dotyczące
realizacji roszczeń skarżącego;
-
2.1.4. Rejestr reklamacji - księga papierowa lub równoważny system
elektroniczny rejestrowania dokumentów, w którym rejestruje się reklamacje
otrzymane od skarżących;
-
2.1.5. Klient - osoba prawna lub fizyczna, na rzecz której Spółka
świadczy usługi;
-
2.1.6. Polityka - niniejsza polityka rozpatrywania reklamacji;
-
2.1.7. Osoba odpowiedzialna - pracownik przedsiębiorstwa wyznaczony
przez organ zarządzający, odpowiedzialny za rozpatrywanie i analizę reklamacji
oraz rejestrację odpowiednich dodatkowych danych w rejestrze reklamacji;
-
2.1.8. Usługa - usługa zarządzania rachunkami za media i innymi
płatnościami okresowymi rachunkami komunalnymi, zbieranie rachunków za
media i za inne usługi od usługodawców i kontrahentów, łączenie rachunków
w jedną fakturę zbiorczą, dostarczanie faktur Klientowi, zatwierdzanie
i przekazywanie płatności usługodawcom, świadczenie usług raportowych usługodawcom,
doradztwo dla Klientów;
-
2.1.9. Organ nadzorczy - Bank Litwy, numer identyfikacyjny osoby
prawnej 188607684, siedziba: Gedimino pr. 6, Wilno, Republika Litewska.
Dane kontaktowe organu nadzoru są dostępne na stronie internetowej https://www.lb.lt/en/contacts;
Spółka i instytucja płatnicza nie podlegają nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
-
2.1.10. Viena sąskaita - instytucja płatnicza UAB „Viena sąskaita”,
numer rejestracyjny 300530005, siedziba: Savanorių pr. 194, Kaunas, Republika
Litewska, licencja nr 8. Spółka jest agentem UAB „Viena sąskaita”.
-
2.2. Inne użyte w niniejszej polityce pojęcia mają znaczenie określone w
ustawie z dnia 19.08.2011 o usługach płatniczych (Dz.U.2024.30 t.j) oraz
w ustawie z dnia 5.08.2015 o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty
rynku finansowego, Rzeczniku Finansowym i Funduszu Edukacji Finansowej
(Dz.U.2023.1809 t.j.) w stosunku do użytkowników będących osobami
fizycznymi
3. REJESTRACJA I ROZPATRYWANIE REKLAMACJI
Wymagania dotyczące formy i treści reklamacji
-
3.1. Jeśli klient uważa, że Spółka nie świadczy mu należycie usług na
podstawie zawartej umowy lub narusza jego prawa oraz uzasadnione
interesy, ma prawo złożenia reklamacji.
-
3.2. Reklamację należy złożyć nie później niż w ciągu 3 (trzech)
miesięcy od dnia, w którym klient dowiedział się lub powinien był
dowiedzieć się o naruszeniu jego praw lub uzasadnionych interesów.
- 3.3. Reklamację można złożyć spółce w następujące sposoby:
-
3.3.1. na adres e-mailowy info@perfi.pl (wtedy reklamacja wymaga
podpisu elektonicznego);
-
3.3.2. pocztą, wysyłając reklamację na adres siedziby Spółki: Postępu
18 b, 02-676 Warszawa, Rzeczpospolita Polska;
-
3.3.3. osobiście, dostarczając reklamację do biura siedziby Spółki::
Postępu 18 b, 02-676 Warszawa, Rzeczpospolita Polska;
- 3.4. Reklamacja musi zawierać co najmniej następujące informacje:
-
3.4.1. pełne imię i nazwisko użytkownika, data urodzenia lub numer
PESEL / nazwa firmy, REGON;
-
3.4.2. jeśli użytkownik reprezentuje inną osobę, to imię i nazwisko
reprezentowanej osoby oraz podstawę reprezentacji (dołączając do
skargi pełnomocnictwo w formie przewidzianej przez przepisy prawa lub
inny dokument potwierdzający upoważnienie przedstawiciela do działania
w jego imieniu);
- 3.4.3. datę złożenia reklamacji;
-
3.4.4. dane kontaktowe użytkownika, na które preferuje otrzymać
odpowiedź od Spółki; Na wniosek użytkowanika korespondencja dotycząca
rozpatrzenia reklamacji może odbywac się przy wykorzystaniu
korespondencji elektronicznej.
-
3.4.5. treść i opis reklamacji, w tym rodzaje naruszeń praw, umów i
podstawa naruszenia, jeśli są znane. Jeśli okoliczności przedstawione
w reklamacji są związane z konkretną Umową, należy podać datę i (lub)
numer umowy (jeśli są one znane), inne okoliczności umożliwiające
jednoznaczną identyfikacje zdarzenia lub płatności, które podlegają
reklamacji
-
3.4.6. żądanie użytkownika (oczekiwany przez użytkownika sposób
załatwienia reklamacji);
-
3.5. Reklamacja musi być kompletna, czytelna i sporządzona w języku
polskim (dopuszczalne są też rosyjski lub angielski, według wyboru
użytkownika).
-
3.6. Jeśli złożona reklamacja nie spełnia wymagań określonych w
rozdziale 3 niniejszej polityki, Spółka zastrzega sobie prawo zwrócenia
się do użytkownika o prawidłowe uzupełnienie reklamacji, aby móc nadać
jej bieg.
-
3.7. Niekompletna reklamacja, która zostaje zwrócona użytkownikowi w
celu usunięcia braków, uznawana jest za niezłożoną Spółce. Zwrot
reklamacji nie uniemożliwia użytkownikowi ponownego złożenia tej samej
reklamacji Spółce po usunięciu wskazanych braków. W momencie przyjęcia
kompletnej reklamacji, Spółka potwierdza użytkownikowi wpływ reklamacji.
Na żądanie użytkownika potwierdzenia dokonuje się w formie pisemnej, lub
innej formie ustalonej z użytkownikiem.
-
3.8. Jeśli Spółka otrzyma identyczną reklamację lub reklamację, która
jest już rozpatrywana przez inne właściwe organy lub sądy lub w sprawie
której Spółka już podjęła decyzję lub która posiada już wyrok sądu lub
postanowienie sądu, Spółka odmawia rozpatrzenia tej reklamacji, o czym
informuje użytkownika podając przyczynę odmowy.
-
3.9. Spółka również nie rozpatruje anonimowych reklamacji ani tych,
które są składane Spółce więcej niż 3 (trzy) miesiące po dacie, w której
mowa w ust.3.2 powyżej, chyba że zarząd Spółki zdecyduje indywidualnie o
rozpatrzeniu reklamacji z ważnych przyczyn.
Rejestracja reklamacji i ich przekazanie Viena sąskaita.
-
3.10. Pracownik spółki, który otrzymuje reklamację, przyjmuje ją jesli
jest kompletna i, rejestruje ją w rejestrze reklamacji w tym samym dniu
roboczym, lub w kolejnym dniu roboczym, jesli reklamacja została złożona
w dniu wolnym.
- 3.11. Rejestr reklamacji musi zawierać następujące informacje:
- 3.11.1. numer rejestracyjny reklamacji;
- 3.11.2. imię i nazwisko użytkownika;
- 3.11.3. adres użytkownika podany w reklamacji;
-
3.11.4. data przyjęcia kompletnej reklamacji oraz imię i nazwisko
pracownika spółki, który ją przyjął;
- 3.11.5. treść reklamacji (streszczenie);
- 3.11.6. usługi Spółki których dotyczy reklamacja;
- 3.11.7. data wysłania odpowiedzi do użytkownika;
-
3.11.8. informacja o tym, czy skarga jest rozpatrywana przy wsparciu
Viena sąskaita;
- 3.11.9. ostateczny wynik skargi (decyzja).
-
3.12. Zaleca się również rejestrowanie w rejestrze skarg wszystkich
innych działań spółki związanych z rozpatrywaniem skarg (np. korzystanie
z usług zewnętrznych prawników.
-
3.13. Pracownik spółki, który otrzymał skargę, przekazuje skargę i
wszystkie z nią związane informacje odpowiedzialnemu pracownikowi po
zarejestrowaniu jej.
-
3.14. Wymieniony w punkcie 3.13 pracownik spółki zobowiązuje się w tym
samym dniu roboczym po zarejestrowaniu skargi niezwłocznie ocenić, czy
spółka może rozpatrzyć zgłoszoną skargę i zająć się nią bez wsparcia
Viena sąskaita.
-
3.15. W przypadkach, gdy ustalono, że zgłoszonej skargi nie można
rozwiązać bez wsparcia Viena sąskaita, spółka zobowiązuje się:
-
3.15.1. przekazać dla odpowiedniej skargi log rejestracji skarg wraz ze
wszystkimi istotnymi informacjami dotyczącymi skargi i odpowiadającą jej
dokumentacją do Viena sąskaita na adres e-mailowy info@vienasaskaita.lt;
-
3.15.2. dokonać odpowiedniego wpisu w rejestrze skarg informującego, że
skarga jest rozpatrywana przy wsparciu Viena sąskaita.
-
3.16. Gdy informacje wskazane w punkcie 3.15.1 zostaną przekazane do
Viena sąskaita, spółka współpracuje z Viena sąskaita w celu zbadania
zgłoszonej skargi, stosując procedury rozpatrywania skarg Viena sąskaita
i spółki oraz odpowiednie przepisy prawne.
4. ROZPATRYWANIE REKLAMACJI
-
4.1. Przy rozpatrywaniu reklamacji Spółka stosuje zasady dobrej wiary,
obiektywności, szacunku dla praw człowieka, sprawiedliwości, uczciwości,
racjonalności, neutralności i szybkiego reagowania.
-
4.2. Jeśli reklamacja dotyczy działania lub zaniechania odpowiedzialnego
pracownika lub bliskiego krewnego pracownika zatrudnionego w Spółce, lub
gdy istnieją okoliczności, które powodują lub mogą powodować znaczący
konflikt interesów, odpowiedzialny pracownik musi poinformować o tym
zarząd Spółki, który wyznaczy do rozpoznania reklamacji innego
pracownika Spółki.
-
4.3. Jeśli użytkownik pisemnie (lub w inny sposób na trwałym nośniku
danych) wycofa reklamację w trakcie jej rozpatrywania, postępowanie w
sprawie reklamacji zostaje zakończone, a w rejestrze dokonuje się
odpowiedniego wpisu o zakończeniu postępowania w sprawie reklamacji.
- 4.4 Odpowiedzialny pracownik ma między innymi obowiązek:
-
4.4.1. zbierać i oceniać wszystkie dokumenty i dane związane z
rozpatrywaną reklamacją;
-
4.4.2. analizować i oceniać wcześniejsze dane dotyczące obsługi
użytkownika;
-
4.4.3. analizować i oceniać wcześniejsze reklamacje użytkowanika
(jeśli takie istnieją);
-
4.4.4. oceniać inne istotne i dostępne informacje dotyczące
rozpatrywania reklamacji (umowy zawarte z użytkownikiem, dane
dotyczące realizacji obowiązków przez Spółkę itp.);
- 4.4.5. w razie potrzeby skontaktować się z użytkownikiem;
-
4.4.6. w razie potrzeby żądać od pracownika Spółki, którego
działalność jest przedmiotem reklamacji, lub od jego współpracowników
wyjaśnień dotyczących okoliczności dotyczących reklamacji;
-
4.4.7. w razie potrzeby żądać od użytkownika lub jego przedstawiciela
dostarczenia dodatkowych informacji niezbędnych do rozpatrzenia
reklamacji.
-
4.5. Spółka rozpatruje reklamacje w formie pisemnej. W przypadkach
wyjątkowych można zorganizować spotkanie między stronami w celu
polubownego rozwiązania sporu.
- 4.6. Reklamacje rozpatruje się bezpłatnie.
-
4.7. Odpowiedzialny pracownik ma obowiązek rozpatrzyć reklamację i
udzielić użytkownikowi szczegółowej, uzasadnionej i udokumentowanej
odpowiedzi w ciągu najwyżej 15 (piętnastu) dni roboczych od daty
otrzymania reklamacji przez Spółkę.Do zachowania tego terminu
wystarczające jest wysłanie, na trwałym nośniku lub w formie pisemnej,
odpowiedzi do użytkownika w ostatnim dniu 15 dniowego terminu.
-
4.8. Jeśli zprzyczyn niezależnych od Spółki, w szczególnie
skomplikowanych przypadkach uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i
udzielenie odpowiedzi w terminie, o którym mowa w ust.4.7 powyżej, nie
jest możliwe, Spółka przesyła wstępną odpowiedź, wskazując przyczyny
opóźnienia udzielenia odpowiedzi, przyczyny przedłużenia terminu,
wskazuje okoliczności, które muszą zostać ustalone w celu rozpatrzenia
sprawy i ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. W każdym przypadku
ostateczny termin udzielenia odpowiedzi nie może przekroczyć 35
(trzydziestu pięciu) dni roboczych od daty otrzymania kompletnej
reklamacji przez Spółkę.
-
4.9. Spółka przechowuje reklamacje, materiały związane z ich
rozpatrywaniem i podjęte na ich podstawie decyzje oraz udzielone
użytkownikowi odpowiedzi przez co najmniej 5 (pięć) lat od daty
przekazania użytkownikowi ostatecznej odpowiedzi.
5. UDZIELENIE ODPOWIEDZI
-
5.1. Odpowiedź wraz z załączonymi dokumentami jest przekazywana
użytkownikowi w wybrany przez niego sposób: drogą elektroniczną lub
pocztą.
- 5.2. Odpowiedź na reklamację musi zawierać co najmniej:
- 5.2.1. datę udzielenia odpowiedzi;
- 5.2.2. uzasadnioną odpowiedź;
- 5.2.3. wykaz załączonych dokumentów (jeśli istnieją);
-
5.2.4. pełne imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za odpowiedź na
reklamację, jej stanowisko oraz podpis.
-
5.3. Odpowiedzi na reklamacje muszą być zawsze uzgadniane z zarządem
spółki lub osobą przez niego upoważnioną.
-
5.4. W przypadku, gdy Spółka nie ponosi odpowiedzialności za działania
wskazane w otrzymanej reklamacji, spółka musi poinformować użytkownika o
otrzymaniu reklamacji oraz przyczynach odmowy jej rozpatrzenia lub jej
negatywnym rozpatrzeniu, a jeśli to możliwe, o stronie uczestniczącej na
rynku finansowym odpowiedzialnej za rozpatrzenie odpowiedniej
reklamacji.
-
5.5. Jeśli reklamacja nie zostanie uwzględniona lub zostanie
uwzględniona częściowo, odpowiedź musi wskazywać inne środki ochrony
interesów użytkownika, w tym te wymienione w punktach 5.6 i 5.8.
-
5.6. Jeśli Spółka nie uwzględnia żądań lub uwzględnia je częściowo, a
użytkownik jest konsumentem, ma on prawo złożyć skargę do organu nadzoru
pisemnie lub drogą elektroniczną w ciągu 1 (jednego) roku od zwrócenia
się do Spółki w celu rozwiązania sporu. Jeśli użytkownik nie dotrzyma
terminu składania skargi organowi nadzoru, traci on prawo zwrócenia się
do organu nadzoru w tym samym sporze, tj. w tej samej sprawie
(roszczenie do Spółki) i na tych samych zasadach (okolicznościach, na
których opiera się roszczenie), niezależnie od tego, czy wielokrotnie
zwracał się do Spółki.
-
5.7. Więcej informacji na temat postępowania w sprawie sporów
konsumenckich z dostawcą usług finansowych można znaleźć na stronie
internetowej organu nadzoru:
https://www.lb.lt/en/dbc-settle-a-dispute-with-a-financial-service-provider
(w języku angielskim).
-
Ponadto użytkownik będący konsumentem ma możliwość skorzystania z
pozasądowego sposobu rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń
przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Wojewódzkim
Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Warszawie. informacje dotyczące
możliwości skorzystania przez Konsumenta z pozasądowych sposobów
rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasady dostępu do
tych procedur dostępne są na stronie internetowej UOKIK pod adresem:
https://uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php
-
Pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr dostępna jest platforma
internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i
przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR). Platforma ODR
stanowi interaktywną i wielojęzyczną stronę internetową z punktem
kompleksowej obsługi dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do
pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zobowiązań umownych
wynikających z internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie
usług (więcej informacji na stronie samej platformy)
-
5.8. Jeśli Spółka nie uwzględnia żądań użytkownika lub je częściowo
uwzględnia, a użytkownik nie jest konsumentem, skarżący ma prawo złożyć
pozew zgodnie z prawem Republiki Litewskiej.
-
5.9. W związku z udzieloną odpowiedzią użytkownikowi dokonywany jest
odpowiedni wpis do rejestru reklamacji.
6. OCENA WYNIKÓW ROZPATRZANIA REKLAMACJI
-
6.1. Aby zidentyfikować błędy Spółki oraz potencjalne ryzyka prawne lub
operacyjne, Spółka regularnie ocenia wyniki rozpatrywania reklamacji. W
ramach takiej oceny odpowiedzialny pracownik zobowiązuje się do:
-
6.1.1. zbierania informacji na temat podobnych reklamacji związanych z
konkretną usługą lub produktem, analizowania tych informacji w celu
ustalenia pierwotnej przyczyny reklamacji oraz składania zarządowi
propozycji dotyczących priorytetów eliminacji tych przyczyn;
-
6.1.2. oceny, czy określona pierwotna przyczyna reklamacji może
prowadzić do reklamowania innych usług lub produktów;
-
6.1.3. oceny, czy pierwotne przyczyny reklamacji można wyeliminować,
oraz zalecania zarządowi Spółki sposobów eliminacji tych przyczyn;
-
6.1.4. w razie potrzeby eliminowania zidentyfikowanych pierwotnych
przyczyn reklamacji
-
6.1.5. zapewnienia, że informacje o powtarzających się lub systemowych
przyczynach reklamacji są regularnie przekazywane zarządowi Spółki,
aby mógł on efektywnie wykonywać swoje funkcje.
-
6.2. Zarząd, po zapoznaniu się z informacjami określonymi w punkcie 6.1,
podejmuje odpowiednie decyzje w celu eliminacji zidentyfikowanych
pierwotnych przyczyn reklamacji.
-
6.3. Spółka przechowuje przez co najmniej 5 (pięć) lat informacje o
decyzjach zarządu Spółki dotyczących eliminacji błędów operacyjnych
ustalonych na podstawie reklamacji oraz zarządzania ryzykiem.
7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
7.1. Spółka zbiera i przedstawia na żądanie organu nadzoru informacje
dotyczące liczby otrzymanych reklamacji, podzielonych według przyczyn
ich zgłaszania oraz wyników ich rozpatrywania.
-
7.2. Odpowiedzialny pracownik odpowiada za prawidłowe wdrożenie
publikowanych w niniejszej polityce przepisów.
-
7.3. Dane osobowe oraz inne informacje przekazane przez użytkownika są
wykorzystywane zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych oraz
innymi wymogami prawnymi.
-
7.4. Odpowiedzialny pracownik musi również zapewnić, że proces
rozpatrywania reklamacji w Spółce jest skuteczny i aktualny, w tym
aktualizuje niniejsze przepisy oraz eliminuje wszystkie zidentyfikowane
nieprawidłowości.
-
7.5. Niniejsza polityka oraz jej zmiany lub uzupełnienia wchodzą w życie
po zatwierdzeniu przez zarząd Spółki, chyba że wskazano inny termin
wejścia w życie dla tej polityki, jej zmian lub uzupełnień. Niniejszą
politykę oraz jej zmiany zostaną przedstawione do wiadomości wszystkich
pracowników spółki uczestniczących w procesie rozpatrywania reklamacji.
-
7.6 Polityka może być w każdej chwili zmieniona decyzją Zarządu Spółki
poprzez podanie do wiadomości nowej treści Polityki. Zmiana obowiązuje
po upływie 14 (czternastu) dni od jej podpisania i ogłoszenia.